Saturday 21 April 2012

ADAB-ADAB MELAKSANAKAN KETAATAN

Sepertimana yang kita sedia maklum.. Perintah Allah s.w.t itu ada yang "FARDHU" dan ada yang "SUNAT". yang fardhu ialah ibarat modal iaitu (asas perniagaan). dan dengan modal ini kita akan selamat sedangkan yang sunat itu ialah keuntungan dan dengan keuntungan ini kita akan mendapat beberapa darjat kelebihan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya:
                         Allah Taala telah berfirman: (Didalam Hadith Qudsi) tidak ada suatu cara yang lebih sesuai untuk hamba-hambaKu menghampirkan diri kepadaKu dengan seumpama mereka melakukan ibadat yang Aku fardhukan keatas mereka. dan sentiasa seseorang hamba menghampirkan diri kepada Aku dengan menambah amalan yang sunat-sunat (setelah mereka melakukan yang fardhu-fardhu) sehingga Aku mencintainya, maka apabila Aku telah mencintainya maka Akulah pendengaran yang ia mendengar dengannya dan Akulah penglihatan yang ia melihat dengannya dan Akulah lidahnya yang ia bercakap dengannya dan Akulah tangannya yang ia menyentuh dengannya dan Akulah kakinya yang ia berjalan dengannya.

Firman Allah s.w.t dalam Surah Taaha Ayat 7:
                         Maksudnya: Allah mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi lagi.
Justeru, marilah kita sama-sama menjaga adab-adab kita dihadapan Allah s.w.t, baik zahir ataupun batin seperti beradabnya seseorang hamba yang hina banyak membuat kesalahan dihadapan seorang raja yang gagah perkasa dan bersungguh-sungguhlah kita menjalani adab sehingga Allah s.w.t tidak melihat kita semua ditempat yang dilarangNya dan jangan sampai kita tidak ada ditempat yang dikehendakiNya akan kehadiran kita. Dan kita tidak akan mampu berbuat demikian kecuali bila kita aturkan masa kita baik-baik dan kita susunkan wirid kita (bacaan kita) daripada waktu pagi hingga ke petang dan seterusnya ke tempat tidur semula.

No comments:

Post a Comment