Thursday 19 April 2012

FADHILAT ILMU YANG BERMANFAAT

Wahai orang-orang Yang beriman! apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang Yang beriman di antara kamu, dan orang-orang Yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. dan (ingatlah), Allah Maha mendalam pengetahuannya tentang apa Yang kamu lakukan. ( Surah Al-Mujaadilah : 11)

3 CIRI-CIRI PENUNTUT ILMU>>>
PERTAMA : Orang yang mencari ilmu untuk menjadikannya sebagai bekalan ke Negeri Akhirat. Maka ia tidak berniat dengan mencari ilmu kecuali hanya untuk mendapat keradhaan Allah s.w.t dan Negeri Akhirat. Maka orang ini didalam golongan orang yang beruntung.
KEDUA : Orang yang mencari ilmu untuk mendapatkan keuntungan yang segera (keduniaan) dan mendapatkan kemuliaan, pangkat dan harta benda. Sedangkan ia sendiri menyedari hal ini dan merasakan didalam hatinya akan kejahatan yang sedang dialaminya dan kehinaan maksudnya. Maka golongan ini adalah berada didalam golongan yang berbahaya. Jikalau ia mati sebelum sempat bertaubat, maka dibimbangi ia akan mati dalam keadaan " suu'lkhaatimah " kemudian urusannya terserahlah kepada kehendak Allah s.w.t. Tetapi kalau ia mendapat taufiq sebelum matinya lalu ia bertaubat dan sempat mengamalkan ilmu yang telah dituntut dan sempat pula membuat pembetulan terhadap apa yang tercuai, maka bolehlah ia dikumpulkannya bersama golongan yang beruntung. Kerana orang yang bertaubat daripada dosanya sama seperti orang yang tidak berdosa.
KETIGA : Orang yang telah dikuasai oleh syaitan. Maka ia menjadikan ilmu yang dituntutnya itu sebagai alat untuk menghimpunkan harta benda dan bermegah-megah dengan kedudukan dan merasa bangga dengan ramai pengikutnya. Ia bercakap seperti percakapan ulama' dan berpakaian seperti pakaian ulama', pada hal, zahir dan batinnya penuh dengan tamak dan haloba dalam menghimpun kekayaan dunia. Orang yang seperti ini termasuk dalam golongan orang yang binasa, jahil dan tertipu dengan helah syaitan dan sangat tipis harapan untuk ia bertaubat kepada Allah s.w.t kerana ia telah menyangka dirinya termasuk didalam golongan orang yang baik-baik.

No comments:

Post a Comment